OBIRIN OBIRIN
検索ページへ戻る   
    (最終更新日:2017-09-11 10:30:54)
  クマザワ マサコ   KUMAZAWA, Masako
  熊澤 雅子
   所属学系   言語学系
   教育組織   大学  グローバル・コミュニケーション学群
   職位   准教授
職歴
1. 1995/04~1996/03 桜蔭学園 その他(教員)
2. 1996/04~2003/03 普連土学園 教諭
3. 2000/04~2004/03 平成国際大学 非常勤講師
4. 2003/04~2004/03 普連土学園 非常勤講師
5. 2004/04~2009/03 立教大学 ランゲージセンター 専任講師
学歴および学位
1. 1986/04~1990/03 お茶の水女子大学 文教育学部 外国文学科英文学英語学専攻 卒業 文学士
2. 1997/08~2000/10 Columbia University Teachers' College Graduate School, Division of Language Education TESOL 修士課程修了 Master in TESOL
3. 2003/01~2011/08 Temple University College of Education 言語教育研究科 TESOL 博士課程修了 Doctor of Education
専門分野
教育心理学, 外国語教育 (キーワード:教員モチベーション、学習者心理) 
教育活動
(1)学生の多様な英語学習のニーズに合った授業およびカリキュラムを提供する(2)学習に適した教室内の学習環境を学習者及び教員の心理的な要因を考慮して構築する
所属学会
1. 2002~ JACET(日本大学英語教育学会)
2. 2002~ JALT
3. 2007~ 日本教育心理学会
研究活動等
1. 2013/04~  新任中高英語教員の発達過程に関するケーススタディ:可能自己理論を用いて 基盤研究(C) (キーワード:英語教育、教員養成、可能自己理論)
2. 2016/04~  学習指導要領改訂後の中等英語教育の現状 基盤研究(C) (キーワード:外国語教育、言語政策、カリキュラム改革)
著書・論文等
1. 論文  Gaps too large: Four novice EFL teachers' self-concept and motivation (単著) 2013/07
2. 論文  University students' motivation toward learning English and other foreign languages: A preliminary investigation (単著) 2013/03
3. 論文  Vulnerability and Resilience: Working Lives and Motivation of Four Novice Secondary School Teachers in Japan (単著) 2011/08
4. 論文  新任中高英語教員のモチベーションに関する研究:ナラティブを用いて (単著) 2009/08
5. 論文  Japanese high school teachers' beliefs about exams: Narrative inquiry (単著) 2005
学会発表
1. 2017/02/05 EFL Teachers’ Changing Views of CLT from Pre-service to In-service Period(The 19th Annual Temple University Japan Campus Applied Linguistics Colloquium)
2. 2016/08/23 Seeking space for teacher autonomy: Japanese novice EFL teachers’ struggle to implement CLT(Psychology of Language Learning 2)
3. 2016/03 Need for Space for Teacher Autonomy: A Novice EFL Teacher’s Struggle to Implement CLT(12th Annual CamTESOL Conference)
4. 2015/05/16 CLT in Japanese pre-service teachers’ storied selves(9th International Conference on Language Teacher Education)
5. 2014/10/31 Communicative language Teaching and Secondary Education in Japan:(The 2nd J.F. Oberlin University and Beijing Language and Culture University Symposium)